28 mai 2024

Problemele cu "meseriașii"

Am remarcat faptul că destul de multă lume se plânge de experiențele neplăcute avute cu unii dintre "meseriași"! Dacă în București serviciile s-au dezvoltat binișor, în multe locuri din țară acestea rămân cu mult sub cerere sau/și sub standarde. O altă cauză care a contribuit substanțial la situația asta neplăcută de astăzi este exodul multor meseriași de valoare.

Am încercat să sintetizez criticile oamenilor vizavi de meseriași: aceștia nu vin atunci când promit, uneori chiar nu mai răspund deloc la telefon, inventează tot felul de scuze pentru amânarea lucrărilor, inventează diverse defecte sau nevoia unor servicii adiționale (inutile) pentru a mări factura, nu finalizează lucrarea așa cum s-au înțeles cu clientul, provoacă daune colaterale, nu sunt foarte pricepuți, unii fiind chiar needucați. 


Mulți mai împrumută și mentalitatea din mediul rural unde electricianul e un fel de Elvis Presley local, o vedetă prețioasă. Mai există și categoria celor foarte leneși care nu vor să vină la o lucrare fără a fi plătiți cu o mică avere, visând cu ochii deschiși că trăiesc în Elveția. Există mai multe tipologii, în timp ajungi să le cunoști pe toate! 


"Meseriașul" curtezan

Mi-am am adus aminte de povestea unei prietene care a chemat o echipa de lucrători pentru niște lucrări de zidărie, tencuială decorativă, pavaj. Femeia a rămas cu traume după plecarea acestora spunându-mi că și dacă se va dărâma casa în viitor ea nu va mai chema pe nimeni, niciodată. Lăsăm faptul că "umflau" nota de plată aproape zilnic (imaginau tot felul de "probleme" știind că femeia nu se pricepe absolut deloc la lucrările respective). Lăsăm și faptul că a durat mai mult decât au promis (două zile chiar n-au venit deloc). Lăsăm toate la o parte dar a apărut o altă problemă, puțin mai delicată. Femeia locuia singură cu un băiat (elev gimnaziu). Într-o seară unul dintre lucrători, glumeț tare, a rămas să mai lucreze motivând că trebuie să recupereze. S-a făcut ora nouă seara iar individul a intrat peste ea în casă întrebând-o cu tupeu dacă nu are o cafea pentru că este foarte obosit. Lucrurile au degenerat, firește, tipa cerându-i nu numai să iasă imediat din casă dar să și plece acasă pentru că este foarte târziu. Individul a plecat până la urmă iar tipa l-a sunat pe șeful echipei anunțând-l că renunță definitiv la serviciile respectivului.

Îmi imaginez că situația femeilor singure care au de-a face cu unele echipe de "meseriași" poate fi una foarte dificilă. 

 

"Meseriașii" lu' "Plouă-n casă"

O rudă (tot femeie) si-a pus tablă pe casă. Lucrătorii au anunțat-o că au terminat lucrarea și vor banii. Femeia m-a sunat să-mi spună iar eu i-am spus să nu le dea niciun ban până nu e testată lucrarea, adică până la prima ploaie (le dăduse un avans de 30%). Au făcut ceva scandal dar lucrurile au rămas așa cum le-am spus. Le-am mai comunicat și că nu vor fi plătiți dacă lucrarea nu e în regulă. Am făcut foarte bine căci la prima ploaie curgea apa în casă prin mai multe locuri. Ruda era șocată, nu-i venea să creadă. Interesant este că și ei erau puțin uimiți, încurcați. S-a rezolvat până la urmă dar le-am scăzut din plată (întârzierea).

 

Sistemul propriu de penalizare a întârzierilor

Apropo de întârzierea lucrărilor. În ultimii ani, datorita neseriozității cu care am avut de-a face de-a lungul timpului, am dezvoltat un sistem de penalizare a întârzierilor - fiecare zi de întârziere produce o scădere a plății (5-10%). Asta discut încă de la început ca să nu avem probleme. Unii acceptă, alții nu.
Cu ultima echipă (5 inși) m-am înțeles la un termen de maximum 5 zile. Au acceptat și rezultatul a fost că au fost gata în 4 zile și jumătate. Lucrare bună, buni meseriași, liniștiți, nevorbareți, respectuoși. Există și asemenea echipe de lucrători! Au fost mulțumiți și de plată aceasta fiind puțin mai mare decât media. Toata lumea mulțumită!

 

"Meseriașul" chefliu

Înainte de echipa aceea serioasă avusesem alți doi lucrători, frați. Unul harnic și ok, celălalt lucra doar jumătate de program, restul zilei bea bere. Berea o bea fără să-l vad căci interzisesem orice fel de băutură pe parcursul lucrărilor. Fapt e că a doua zi, după-amiaza, înainte de plecare fratele cel ok m-a anunțat că pleacă și vor reveni mâine dimineață. Eu am zis că vin să văd în ce stadiu este lucrarea, ce-au făcut pe ziua respectivă. Fratele ok tot încerca să mă asigure că sunt în grafic, nu sunt probleme. Încerca, într-un fel, să mă facă să nu vin să verific. "Ok, hai să merg să vedem!" i-am spus imediat. Lucrarea era în grafic dar am întrebat unde e fratele. Văzând că ezita să-mi răspundă am ieșit afară în stradă să mă uit după el. L-am găsit sprijinindu-se de casă de beat ce era. Wow ... așa ceva? L-am plătit pe fratele ok pentru ce lucrase până atunci și i-am spus să nu mai vină a doua zi, am încetat imediat colaborarea. A încercat niște negocieri, scuze, nu am avut ce să mai discut. Într-un fel chiar mi-a părut rău de fratele harnic pentru că acesta chiar făcea treabă și era serios, eficient, dar nu funcționează așa!



"Meseriașul" neajutorat

Într-o altă situație am chemat un instalator pentru o lucrare, ne-am înțeles, apoi mi-a spus că nu are momentan mașină (este într-un service). Mi-a spus că trebuie să mergem să cumpere piese pentru lucrare. "Cu mașina mea, pe timpul meu?" l-am întrebat uimit. I-am spus că dacă e să pun la bătaie și timpul meu și masina facem o echipă si împărțim banii într-un fel. Păi dacă contribui si eu? Până la urmă i-am dat un băiat să-l ducă și i-am scăzut un milion din plată.


După câte puteți observa sunt multe situații pe care trebuie să știi să le gestionezi.Vreau să specific și faptul că întotdeauna am plătit corect lucrătorilor eficienți, toți fiind mulțumiți. Plătesc, dar vreau seriozitate, respect și eficientă. Asta nu e discutabil!

 

Neseriozitate și nepricepere

Analizând situațiile de mai sus constatăm că problemele cele mai des întâlnite în lucru cu "meseriașii" sunt legate, în special, nu numai de bani ci de neseriozitate sau pur și simplu de nepricepere, uneori de toate la un loc!

Apropo de (ne)priceperea lucrătorilor personal am ajutat la echilibrarea corectă a unei noi ferestre termopan (dublă) la casă. După o oră de chin cei doi lucrători trimiși de firmă tot nu reușiseră să o echilibreze corect. M-am săturat și am intervenit personal în lucrare, arătându-le unde trebuie făcută modificarea pentru a obține echilibrarea corectă. Nu le-am mai zis nimic pentru că erau doi băieți tineri care, chiar dacă erau la început, doreau să învețe, să înțeleagă.

 

De ce nu prea recomand meseriași

Motivul este că eu am o abordare experimentată cu ei, îmi dau seama repede cu cine stau de vorbă. Mulți oameni, însă, mai ales la început, sunt creduli, naivi, se lasă impresionați de aparențe, sunt moi, nu stabilesc termeni foarte clari, acceptă ambiguități. Dacă o echipă de lucrători a fost ok la mine nu înseamnă neapărat ca la fel vor sta lucrurile și în alte situații. Ăsta-i motivul pentru care nu prea recomand pe nimeni sau dacă o fac încerc să atenționez asupra unor aspecte. Decizia asta am luat-o în urma unei experiențe cu un mecanic auto pe care l-am recomandat unui prieten. Pentru mine mecanicul a fost ok: promptitudine, pricepere, respect. Problema e că acesta avea și o latură ascunsă pe care eu nu am cunoscut-o niciodată. Pe prietenul meu, care era total necunoscător în domeniul auto dar stătea foarte bine financiar, a încercat să-l păcălească și la manoperă și la piese vorbindu-i și un pic mai tupeist. Au ieșit discuții destul de mari! Am rezolvat-o până la urmă dar m-am lăsat de recomandări.

 

Oamenii încep să învețe singuri

Mai nou am observat și faptul că din ce în ce mai mulți oameni preferă să-și execute singuri lucrările, acolo unde se poate. Mulți au devenit autodidacți încercând să învețe să rezolve măcar mici lucrări, pentru a nu mai fi atât de dependenți de lucrători. Aici Youtube este regele, rețeaua video fiind plină de tutoriale din toate domeniile. E de așteptat ca numărul autodidacților să crească în următorii ani!

 

Și eu am avut o firmă de depanare hardware pc, instalări soft, rețelistică, servicii web. Prestam servicii ca oricare altul. Mă duceam la client exact la timp (sau aducea unitatea la firmă, după caz), îmi făceam treaba liniștit în timpul stabilit apoi încasam plata. Totul simplu, eficient, profesionist, fără prea multe vorbe, respect reciproc. Mie oricum nu-mi place flecăreala, chiar doream să fiu lăsat liniștit ca să mă pot concentra cât mai bine la ceea ce aveam de făcut. N-am avut plângeri, îmi făcusem destui clienți stabili. 

Mă opresc aici momentan! Pentru meseriașii corecți tot respectul! Am întâlnit destui și totul a fost super - muncitori, paroliști, pricepuți, civilizați! Nu despre aceștia este vorba în postare! 

De altfel, la final, vreau să povestesc și ceva "de bine" despre un meseriaș adevărat. La un moment am avut o problemă la centrală și am sunat la un număr de telefon aiurea de pe OLX. Mi-a răspuns un tip foarte respectuos, liniștit, care mi-a cerut să-l scuz dar este în concediu. Ok, n-am vrut să mai insist iar în momentul în care mă pregăteam să închid m-a întrebat ce problemă am. I-am răspuns și mi-a descris pașii pe care trebuia să-i fac pentru a rezolva problema (nu era ceva grav). Calm, liniștit, respectuos, răbdător. I-am mulțumit și i-am spus că neapărat îi voi rămâne client fidel. Rar așa ceva în ziua de astăzi!

Deci nu putem băga într-o oală pe toată lumea, ar fi incorect! Din păcate, ca peste tot (și în domeniul  informaticii sau al service-ului pc), orice pădure are și uscaturi! Spor la treabă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu