25 octombrie 2024

Cât mă costa să aduc o mașina din Vest și la ce să fiu atent?

 Mulți se gândesc să-și aducă singuri mașina din Vest. Mașinile din Vest sunt mai îngrijite, mai întreținute, per ansamblu sunt într-o stare mult mai bună decât cele din Ro, atât din punct de vedere estetic cât și tehnic. Uneori sunt și mai ieftine deci pare o afacere bună. Poate fi, dar în anumite condiții.

În primul rând trebuie să te pricepi la mașini pentru ca să le poți expertiza din punct de vedere tehnic și estetic. Trebuie să "poți citi" semnele unei posibile probleme la caroserie, să analizezi funcționarea corectă a unui motor sau a cutiei automate, în toate situațiile. Un volan uzat sau un scaun șofer puțin mai ponosit nu spune întotdeauna ceva. Poate că proprietarii anteriori au avut inele, ghiuluri pe deget care au uzat rapid volanul, sau poate că unul dintre foștii proprietari a avut 150 kg sau purta blugi cu ținte sau alt tip de îmbrăcăminte care a uzat prematur scaunul.

Am întâlnit mașini cu 50.000-80.000 km care erau într-o stare jalnică. De regulă au fost pe mâna unor mămici tinere cu copii. Am întâlnit un caz în care mașina avusese o grămadă de mici lovituri aproape pe toată suprafața mașinii. Nu avusese nicio lovitură puternică dar zeci de mici probleme la caroserie. În interior lucrurile arătau la fel de jalnic. Pete pe mocheta sau pe banchetă, arsuri de la scrumul de țigară. Mașina avea kilometraj bun dar era de muncă la ea ca să o mai poți scoate așa cum trebuie. Aceasta e un caz clasic de mașina prost întreținută cu kilometraj bun.


Cât costă să aduci o mașina din Vest?

În afara prețului mașinii trebuie să adăugați și costul transportului dus-întors (combustibil, taxe, acolo unde este cazul), cazare, mâncare, cost documente, garanție (în Olanda, de exemplu, se percepe o asemenea taxă suplimentară). Dacă scăpați doar cu 1300-1500 de euro e destul de ok! Dacă vă cazați prea des costurile cresc, putând ajunge și la 2000 euro!

Să luăm în calcul scenariul clasic în care plecați cu o altă mașină după cea din Vest. Asta presupune să includeți în costuri și costul combustibilului respectivei mașini. Obligatoriu trebui să mai luați și un șofer. Obligații, cheltuieli mai mari, dar aveți libertate de mișcare. E, totuși, cea mai bună opțiune!

Încă o observație: dacă nu puteți conduce mai rapid și vă opriți pentru 2-3 cazări pe drum atunci costurile vor crește. Eu pot conduce până la Nurnberg fără a mă caza; până în Olanda iau o singură cazare. Dacă la mașini mai scumpe costurile puțin mai mari nu constituie nicio mare problema la cele sub 15.000 euro trebuie să vă faceți bine calculele. Uneori e vorba de un plus de 2000 euro ceea ce te face să te întrebi dacă mai ai vreun avantaj.

De ce nu e prea rentabil să pleci cu avionul?

Ar părea că cel mai rentabil mijloc de transport ar fi avionul! Da, dacă ați avea garanția că lucrurile vor merge ca la carte. Din păcate, de puține ori se întâmplă așa ceva! În realitate, a te duce cu avionul după o mașină este foarte riscant! Dacă la fața locului nu-ți place mașina (cazuri frecvente) ai pierdut banii cheltuiți pentru a ajunge acolo. Să te gândești că începi să cauți alta că tot ești în Vest nu e o afacere prea bună pentru că începi să arunci cu bani în stânga și în dreapta pentru a te deplasa după alte mașini. Scenariul ăsta nu e deloc profitabil! Am avut destule cazuri în care mașina pentru care am plecat nu era deloc ceea ce părea în fotografii fiind nevoit să găsesc alta. Vânzătorii vor folosi numai unghiuri favorabile în fotografii, știind cum să ascundă problemele. Nu vă puteți baza numai pe fotografii! Eu le cer, acolo unde se poate și video cu mașina, cu motorul pornit. Chiar și așa nu înseamnă mare lucru dar măcar îmi fac o minimă idee despre mașină. Până nu ajungi la mașină pentru a o putea analiza personal din toate punctele de vedere nu poți fi sigur de nimic.

Deci nu vă gândiți că veți cumpăra sigur o mașină numai privind pe internet câteva materiale foto sau video.

 

Unele mașini nu au istoric de daune

Mulți își imaginează ca toate mașinile au un istoric al daunelor daune. Total fals!

Taxiurile din Hamburg (și din alte orașe germane) nu au niciun fel de date publice legate de istoric deoarece acestea au propriile stații ITP și service-uri unde sunt reparate iar baza lor de date nu este externalizată, nu are nimeni din exterior acces la ea. În aceeași situație mai pot fi și mașinile de flotă sau cele de închiriat.

Ca într-un raport să apară ceva negativ legat de istoricul mașinii trebuie ca proprietarul să fi avut vreodată un dosar la asigurator. Dacă mașina a fost răsturnată, a luat foc, a fost inundată (sau alte situații) și respectivul nu a avut Casco atunci acesta nu va apela la asigurator (n-are niciun motiv) deci nu va apărea nimic, nicăieri. Proprietarul o va repara singur, fără să anunțe pe nimeni nimic. Dauna respectivă nu va mai fi descoperită niciodată, în niciun fel.

Știu caz de masina răsturnata de fiul proprietarului într-un șanț pe la țară. Masina a fost distrusă destul de sănătos, schimbându-i-se plafonul, capote, faruri, alte elemente. Proprietarul a decis s-o repare într-un service fără a mai declara accidentul (se practica și afară, nu e ceva neuzual!). Neavand Casco n-a avut niciun motiv să ceară ceva, cuiva. Mașina respectivă apărea ca impecabilă în rapoartele de istoric daune. De fapt, a și fost vândută în felul ăsta ulterior! În aceeași situație se află și cele inundate sau incendiate parțial! 

Mare atenție la mașinile premium (de lux) căci acestea în 90% din cazuri vor fi reparate, indiferent de cât de gravă a fost dauna. Cine renunță ușor la 40.000-80.000 euro?

Gândiți-vă că există mecanici, tinichigii, dealeri, proprietari de service-uri sau reprezentanțe care și-au cumpărat masini noi pe care le-au păstrat ani buni. Credeți că acele mașini au vreun istoric negativ al daunelor? Nu fiți naivi!

Și cu modificarea kilometrajelor sunt probleme dar asta e altă discuție. Ce ar fi de reținut aici este faptul că multor mașini le sunt deja modificate kilometrajele în Vest. Astăzi nu mai este foarte uzual dar încă puteți întâlni asemenea situații.

Observați cât de complicate sunt lucrurile! Trebuie să cunoști domeniul ăsta, nu e chiar pentru oricine. Pare simplu dar, în anumite cazuri, nu e! De multe ori Car Vertical sau alte aplicații asemănătoare nu au nicio valoare, sunt absolut inutile!


Aș dori să mai subliniez un aspect: nu e uzual să-i ceri unui dealer din Vest să-i verifici mașina la reprezentanță sau în nu știu ce service. Practica asta s-a dezvoltat numai în România! Dacă ceri așa ceva unui dealer german sau olandez e posibil să întrerupă orice comunicare fără a da vreo explicație. Pentru el nu ești normal și nu își mai pierde timpul. Să luăm în calcul și faptul că unii dealeri au deja reticențe în lucrul cu românii așa că orice suspiciune se soldează rapid cu întreruperea comunicării. Îți oferă informațiile cerute, poți analiza cât vrei mașina la fața locului, poți face test drive dar treaba cu reprezentanța sau service-ul nu e uzuală.


Concluzie

Cumpărarea unei mașini din Vest poate fi riscantă dacă doriți să cumpărați singur, fără un ajutor de specialitate. Ideal ar fi să plecați cu cineva priceput dar e complicat căci un asemenea specialist costă și nu aveți garanția că veți cumpăra prima mașina selectată.

Dacă plecați singur sau cu o cunoștință/vărul/cumnatul care „se pricepe că are mașină de 7 ani” atunci vă duceți pe rugăciuni. Cine a avut 2-3 mașini în 10 ani nu are cum să fie vreun specialist auto, poate are ceva habar despre o anumită marcă, un anumit motor, ceva foarte limitat! Sfatul meu e să nu faceți așa ceva! Nu toti dealerii nemți sau olandezi sunt mincinoși sau țepari dar cazurile sunt mai dese decât vă imaginați. Ar mai fi ceva de adăugat aici: așa-zisi nemți sau olandezi pot fi ruși, ucrainieni, bulgari, arabi, turci. N-aveți cum să vă dați seama dacă nu cunoașteți germana iar fizionomia nu spune prea multe acolo.

Căutați mașini în parcuri mari, mașinile sunt ceva mai sigure. Problema e că acele mașini sunt mai scumpe așa că nu prea mai faceți nicio afacere. Discutați amănunțit cu dealerul, cereți cât mai multe informații (VIN, foto, video). Dacă ați văzut 10 proprietari în acte, kilometraje modificate, câțiva ani lipsă din raport sau daune foarte mari căutați altceva. Eu, pentru cumpărarea unei mașini, am verificat anterior vreo 30 pe Car Vertical – luați în calculul bugetului și acest aspect.

Dacă bugetul e până în 15.000 euro și nu vă pricepeți la domeniul aceasta cumpărați mai bine dintr-un parc românesc, s-ar putea să fie mai convenabil. Măcar aici o puteți verifica la reprezentanță, într-un service bun, aveți o garanție, puteți merge cu un mecanic, e cu totul altceva. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu