Numarul adolescentilor (12-17 ani) interesati de crearea unui blog a scazut la jumatate in perioada 2006 - 2009. Marea majoritatea dintre acestia s-au indreptat spre retelele sociale sau spre microblogging.
In schimb a crescut numarul bloggerilor cu varste cuprinse intre 34-45 (de la 6 la 16%) si a celor cu varste cuprinse intre 46-55 (de la 5 la 11%).
De unde dezinteresul adolescentilor pentru crearea blogurilor?
Se pare ca principalele motive ar fi:
- foarte putine vizite inregistrate pe blog
- necesitatea crearii unor posturi lungi, coerente
- imposibilitatea depasirii unor aspecte tehnice specifice
- lipsa de inspiratie
- aparitia retelelor Facebook si Twitter
Twitter si Facebook
Odata cu aparitia Twitter-ului multi adolescenti s-au indreptat spre acesta. Twitter permite socializarea prin fraze scurte si este usor de folosit. Este locul ideal pentru cei care doresc comunicare simpla si rapida. Cei care doresc pot comunica lumii ce-au mai facut azi-dimineata, ce-au gustat inainte de culcare si ce melodie tare au mai gasit pe Youtube. Cool, nu? Nu conteaza prea mult faptul ca, de multe ori, vorbesc singuri.
Prin Facebook adolescentii au mai gasit o cale de comunicare simpla. Astfel, acestia si-au putut expune gandurile, parerile, fisierele foto/video intr-un mod mult mai comod decat intr-un blog. In acest mod au reusit sa comunice cu prieteni, rude, cunostinte, spre diferenta de blogul personal, unde nu exista socializare.
E clar ca genul acesta de retele se pliaza mult mai bine pe nevoile adolescentilor.
Blog - tematica si gestionare
Pe un blog, daca faci copy/paste, dispari din Google sau o poti pati chiar mai rau.
Daca ai de gand sa scrii posturi despre ce-ai mancat alaltaieri sau cum te-ai distrat in club aseara mai bine te lasi, caci nu intereseaza pe nimeni. Utilizatorii virtuali nu te cunosc asa ca nu le pasa ce faci tu, mai ales daca ceea ce faci este absolut banal.
Multi adolescenti si-au creat bloguri avand asteptari nerealiste - au crezut ca intr-o luna, doua, pot realiza cine stie ce, ca pot deveni voci, ca pot construi comunitati. Unii nici macar nu realizau cat de banale erau postarile create. Nerealismul, nepriceperea, nerabdarea, lipsa de experienta si-au spus cuvantul.
Ca sa creezi un blog de interes trebuie sa oferi ceva util. Util poate insemna informatie, divertisment, povesti neobisnuite. Nu e chiar simplu iar cei care suntem de ani buni in bransa stim acest lucru.
Apoi trebuie sa cunosti SEO, putina programare HTML/CSS/JavaScript si alte aspecte tehnice. Nu este vorba numai de postarea in sine. Am avut cazuri in care bloggeri incepatori au abandonat blogul din cauza unor erori cauzate de codul CSS pe care nu intelegeau cum sa le rezolve.
Un pustan roman care locuia in Anglia m-a rugat sa-l ajut sa-si modifice putin tema blogului. Dupa ce i-am explicat cat am putut de clar ce trebuia sa faca (plus link-uri ajutatoare) a abandonat blogul din cauza ca i se parea prea mare bataie de cap. Despre ce credeti ca dorea sa creeze un blog? Despre tips/tricks Windows! De multe ori despre asta este vorba - de o lipsa de realism crasa.
Blog personal
Blogurile personale, spre deosebire de cele tematice, sunt cele mai greu de tinut in viata deoarece trebuie sa oferi ceva interesant, neobisnuit, la fiecare postare. Exista si bloguri personale care pot avea succes, insa acestea sunt foarte putine.
Acum cativa ani am dat peste un asemenea blog in care, o femeie hartuita de fostul sot, povestea in fiecare zi ce-a mai patit. Motivul pentru care a decis sa faca publice toate aceste informatii prin intermediul unui blog a fost acela ca, pana la urma, fostul o va lasa in pace. Femeia inregistra si apoi posta convorbirile telefonice in care fostul o ameninta, posta amenintarile scrise ale acestuia si citatiile de la procese, publica foto, video in care se putea vedea ce batai primise. Tipa publicase pana si numele si poza fostului. La blog participa si fata tipei, o pustoaica de vreo 14 ani. Era un fel de realityblog, in care lucrurile se desfasurau imprevizibil de la o zi la alta. In viata femeii respective se intampla efectiv ceva mai neobisnuit. Avea ce povesti, nu era vorba de ceva banal.
Daca doriti sa povestiti lucruri personale mai neobisnuite creati un blog - e posibil sa aveti un oarecare succes.
Cand au aparut blogurile personale in care posturile banale abundau stiam ca este ceva trecator, ca acestea vor disparea in cativa ani. Cele mai multe dintre acestea ajungeau cu greu la 20 de vizite unice. Era ceva firesc - nimeni nu este interesat de lucruri banale.
Blogging-ul a evoluat, trecand de la starea haotica la cea organizata, matura. Astazi multi au realizat ca nu merita sa-ti faci un blog doar pentru copy/paste sau pentru a povesti cum te-ai urcat pe casa la bunica.
Blogging-ul este o activitate ceva mai complexa. Nu putem decat constata ca, incet-incet, lucrurile se aseaza si in acest domeniu.