16 mai 2022

De ce nu mai cumpar de pe eMAG (dupa noua ani)

Inainte de toate cred ca util ar fi sa clarificam ce este un showroom. Un showroom este un spatiu pe care o firma il foloseste pentru a-si prezenta produsele. Deci, in acel spatiu, denumit "showroom", firma isi prezinta produsele, folosind diverse tehnici de marketing, incercand sa convinga clienti. Aceasta este principala menire a unui showroom: prezentare produse.

Tocmai un asemenea spatiu nu are eMAG. Ceea ce firma eMAG sustine ca ar fi un showroom este, de fapt, un simplu punct de ridicare comenzi. Atat! N-are treaba cu niciun showroom.

Acum ceva timp (vreo luna) am decis sa cumpar un monitor 4K de 43 inch. Un monitor destul de mare, destul de neuzual, care imi trebuia pentru trading. Il caut pe eMAG (de unde cumparasem de noua ani produse), il gasesc in showroom-ul din AFI Ploiesti, ma urc in masina si plec spre "showroom"-ul eMAG. Sigur ca doream sa-l si vad, tinand cont de marimea acestuia. Intru in eMAG si acum de aici incepe circul.

In "showroom"-ul eMAG din AFI Ploiesti intotdeauna este pustiu, atmosfera din interior nefiind deloc primitoare. Cativa baieti plictisiti stau la taclale adunati intr-un loc formand un fel de bisericuta. In magazin oferta este saracacioasa, existand numai cateva produse electronice. Nu trebuie sa ma credeti pe cuvant; convingeti-va singuri! Nu exista nici cea mai mica tendinta a cuiva de acolo sa atraga clienti! Nu exista nicio promotie afisata! Intrati in "showroom"-ul lor si veti observa ca nu veti fi bagati in seama de nimeni chiar daca vanzatori exista dar sunt prea ocupati cu Tiktok-ul sau Insta sau cu suetele - unii stau in "spate" pe telefoane ca e mai comod.

Ok! Intru si ii spun unui baiat de acolo ca doresc sa vad produsul (i-am explicat despre care produs este vorba). Verifica si imi spune ca "Da!", se afla in "spate". Ii cer sa mi-l aduca sa-l vad caci sunt hotarat sa-l cumpar. De la locul in care purtam conversatia pana in "spate" erau aprox. 20 metri. Imi spune ca nu se poate daca nu-l achit!?! "Cum adica?" intreb nedumerit. Vreau doar sa-l vad ca produs, sa-mi fie putin prezentat ca d-aia am venit in showroom. Poate mai au ceva interesant pe stoc, tot la 43 inch 4K, sa ma ajute putin. "Nu se poate!" imi spune. Ma uit socat la el. Chiar m-am blocat. "Nu te supara, asta nu-i showroom pentru prezentare produse?". Acum devine el putin confuz apoi imi spune ca daca doresc sa vad un produs intai trebuie ca acesta sa fie achitat. "Adica sa platesc inainte ca la c...e, fara sa stiu ce cumpar?". Macar p-aia apuc s-o vad, chiar daca nu stiu daca o sa-si merite banii! Baietelul ala imberb imi raspunde ca un "Da!" hotarat. Atitudinea baietasului asta n-a avut nicio treaba cu profesionalismul - devenise putin arogant, chiar obraznic. Abia m-am abtinut sa nu sar calul. "Tu vorbesti serios? Ma iei la misto sau cum imi raspunzi in felul asta?". Intre timp, observand ca lucrurile incep sa se precipite, incep sa se apropie si ceilalti pierde-vara de vanzatori si un paznic. Situatia n-a luat-o razna dar nici mult nu mai era.

Era duminica, stateam linistit pe Netflix, chiar imi placea ziua respectiva. Ca sa ma deplasez pana la AFI Ploiesti a trebuit sa renunt la starea de bine care ma cuprinsese, sa fac un dus, sa ma imbrac, sa ma aranjez si sa ma deplasez cu masina pana acolo. Daca n-as fi avut nevoie urgent de monitor as fi amanat. Am zis sa ma duc in showroom si sa-l cumpar dupa ce-l vad, totusi, tinand cont de marimea acestuia. Ocoleam sa-l cumpar online caci imi era teama cu transportul.

Mai fac o paranteza. Am intrat in showroom-uri din Italia, Germania, Olanda (in fiecare dintre tarile enumerate am locuit cate o perioada) - showroom-uri auto sau cu produse electronice. In toate showroom-urile agentii de vanzare au fost foarte draguti, mi-au prezentat si alte produse suplimentar, apoi, chiar daca nu am fost convins, mi-au multumit pentru vizita. N-am avut niciodata niciun fel de problema. Intr-un MediaMarkt din centrul Eindhoven (Olanda) mi-au desigilat (pentru testare) vreo opt navigatii auto (400-800 euro) incercand sa ma convinga sa cumpar. Nu mi-a placut niciuna dar vanzatorul a fost in continuare zambitor si amabil spunandu-mi ca ma mai asteapta, poate ma hotarasc. Va imaginati cat de socanta, ciudata, mi s-a parut vizita la "showroom"-ul eMAG Ploiesti.

Intr-un final am cerut sa aduca macar cutia s-o vad pentru a-l vedea cat e de mare. "Nu se poate pana nu il achitati! Nici macar cutia!". Am cerut sa vorbesc cu managerul caci baietasul ala parea o flasneta stricata, un papagal care-l stia doar pe "Nu!". "Nu se poate!" mi-a raspuns. "Cum adica? Nici manager n-aveti sau e sub acoperire de nu pot vorbi cu respectivul/va?". "Ne pare rau!". "De ce iti pare rau?" l-am intrebat. "Ca nu va putem ajuta!". Tare asta! "Nu vreti, nu ca nu puteti!".

Le-am mai zis cateva apoi am iesit afara ca sa ma calmez. Am sunat la Bucuresti, mi-a raspuns o tipa care, dupa ce i-am povestit nebunia care tocmai avusese loc, mi-a spus ca se va interesa, sa astept in telefon. Dupa cateva minute a revenit si mi-a raspuns ca nu are ce face daca cei de la AFI nu vor nici macar cutia sa o aduca din spate. Kafka!

Intr-un final am inteles despre ce este vorba. Asa-zisele "showroom"-uri eMAG nu sunt decat niste puncte de ridicare ale comenzilor. In loc sa te duci la Easybox te duci intr-un punct de ridicare denumit eronat  "showroom". Deci nu e vorba de prezentare de produse. E o mare pacaleala pe care o practica aceasta firma prin denumirea spatiilor de ridicare ale comenzilor "showroom"-uri. Din aceasta cauza se produce confuzia clientilor. Eu m-am dus special la showroom pentru a putea si testa produsul inainte de a-l cumpara. La eMAG, insa, e total ciudat: intai comanzi produsul online sau direct in magazin, il platesti si abia apoi il poti ridica/analiza. Produsele nu pot fi prezentate sub nicio forma mai inainte de a le cumpara asa cum se obisnuieste intr-un adevarat showroom.

De fapt, asa-zisele "showroom"-uri eMAG nu pot fi incadrate nici macar ca magazine caci si in magazine poti testa produsele. Practic vorbim numai de puncte de ridicare comenzi.

A doua zi am cumparat acelasi produs de la Altex. Chiar daca nu e denumit pompos "showroom", in magazinul Altex a fost o placere sa cumpar monitorul. Agentul de vanzari nu numai ca mi-a desfacut monitorul si l-a testat amplu dar mi-a mai adus inca doua (marci diferite) pe care le-a desigilat pentru a le testa si a ma hotara in cunostinta de cauza. Am testat impreuna timp de o jumate de ora in toate modurile. Ireprosabil! Nicio asemanare cu experienta deplorabila din eMAG Ploiesti! 

Pe langa atitudinea nepotrivita pe care si-a permis-o baietasul ala in magazin se adauga si politica obtuza a firmei care raspunde repetitiv numai cu "Ne pare rau pentru neplacerea creata!" sau alte tampenii sterile fara a rezolva problema. Nu exista adrese de contact manageri. Intrati pe site-ul eMag si cautati vreo sectiune "Despre noi" sau ceva de genul, asa cum exista pe multe site-uri. Niciun nume, nicio adresa, absolut nimic!  Acum ma bucur ca n-am cumparat ditamai monitorul de la ei caci, in caz de vreo problema tehnica, banuiesc ca devenea extrem de complicat de rezolvat in felul asta. Daca as fi managerul eMAG as schimba din temelii stilul asta comod, restrictiv si pagubos de prezentare produse si relatii clienti. E clar ca in relatia cu clientii eMAG a construit in ultimii ani un sistem care sa avantajeze numai firma, nu si clientii. Un sistem distructiv pe perioada lunga. 

Dupa noua ani colaborarea mea cu aceasta firma asta se incheie definitiv. Aparte de motivele descrise mai sus nu sunt deloc dispus sa accept un comportament atat de arogant intr-un magazin pe banii mei. Chiar deloc! Baietasii aia chiar n-au niciun fel de instruire corespunzatoare - comportament total neprofesional, lipsit de orice urma de tact. Habar n-am ce cauta unii dintre ei acolo! Adica am eu niste banuieli dar nu e cazul sa le dezvolt in aceasta postare. Si eu am firma si stiu ce ar insemna sa fiu arogant sau rauvoitor cu clientii mei! 

Scanand net-ul am observat ca sunt destul de multe plangeri ale clientilor la adresa acestei firme. Chiar si unii dintre prieteni sau cunostinte mi-au povestit experientele lor dezamagitoare in relatia lor cu eMAG (mai ales pe garantii, retururi) dar nu e subiectul acestei postari. Poate in vreuna viitoare. 

Sunt inginer software si stiu foarte bine sa gasesc online produsele care ma intereseaza la cel mai bun pret. Sunt atent si la garantii, politica retur, promptitudine, comentarii, recenzii, adrese contact. N-am nicio nevoie de eMAG sau alta firma. Pot intra pe eMAG numai ca sa vad comentarii sau firmele care-si prezinta produsele dar doar atat. Arunc o privire si pe Compari.ro atunci cand incep cautarea. Prefer magazinele mari in care un eventual retur se desfasoara rapid (Dedeman, Leroy au un asemenea sistem).

Oricat ar fi de mare o firma banii sunt la noi, clientii, iar noi decidem ce, cand, de ce si de unde vom cumpara. La client a fost intotdeauna forta! Firmele isi pot face tot felul de politici interne ciudate, comode, chiar aberante, e libertatea lor. Banii, insa, raman tot la noi! 😎 Ar fi bine sa nu uite amanuntul acesta esential. Bye-bye eMAG! 

sursa foto: www.samsung.com

Un comentariu:

utilizator spunea...

Prea multe pretenții mai ai de la o firmă în care s-au schimbat patronii ca pe bandă rulantă.Acum s-a ajuns în punctul în care patron este exact unul cu această politică de îngâmfați,zeflemitori și aroganți ! Oare chiar nu-i cunoașteți pe acești aroganți ? Cine ar fi ei ? Sunt cei care împing ”genul” ! Niște rătăciți aiuriți !

Trimiteți un comentariu